ROC Mondriaan startte met een externe rebound. Bureau van den Oever had de kennis hiervoor. bezink sloot met haar leiderschapsprogramma en haar methodieken nauw aan bij de onderwijsideeën van bureau van den Oever. Daarnaast had bezink de kunde het over te brengen op een team nieuwe docenten. In opdracht van ROC Mondriaan hebben bureau van den Oever en bezink in eerste instantie een SWOT analyse gemaakt. Dit resulteerde in een opdracht om de externe rebound te helpen opstarten.

resultaat

De docenten stimuleren gericht de vermogende kant van leerlingen. Hierdoor leren leerlingen hun talenten meert te vertrouwen en ze meer in te zetten. Zo ontstaat een positieve spiraal. Grensoverschrijdend gedrag wordt kort en helder gecorrigeerd. Docenten treden conflict-situaties vol vertrouwen en rust, oplossingsgericht tegemoet. Zij ondersteunen de ontwikkeling van normen en waarden vanuit een evenwichtig trainingsprogramma. hierbinnen wordt niet allen stil gestaan bij het voorkomen van problemen, maar er wordt ook gewerkt met het vergroten van plezier en successituaties. Binnen enkele dagen voelden de docenten zich een hecht team.

aanpak

Bezink heeft in een integraal programma van 2 weken het docententeam teambuilding, training en een train de trainer gegeven. Het programma was opgesteld vanuit het sociaal competentiemodel. Onderdelen in dit programma waren didactiek, belonen, grenzen stellen, uitdagen & motivatie, deëscalatie technieken, normontwikkeling bij adolescenten met de methodiek ‘WATER’, teambuilding met dynamisch out-door programma.